VoxLAB VårFEST '21
Kjære publikum!
VoxLAB ønsker hjertelig velkommen til årets vokale musikkteaterfestival VårFEST 2021 fra 24. til og med 26. August!
Vi presenterer en konsertserie bestående av nye verk fra hele tolv forskjellige komponister på Sentralen, SALT, og MIR.
Tema for VårFEST i år er «The Extended Voice»! Den utvidede stemmen. - Med nyskapninger innen teknologi og fjernkontrollert live audioprosessering, med ulike former for sangteknikker, fortellermåter og lek med lyd i rom.
VoxLAB har invitert to anerkjente internasjonale vokalister/komponister til å åpne festivalen: Franziska Bauman fra Sveits og Alex Nowitz fra Tyskland. De har Norgespremiere på sine soloverk. Begge kunstnere bidrar med verk for stemme og audio prosessering i sanntid med selvutviklede fjernkontrollere. I forlengelsen av festivalen er begge invitert av Kunsthøgskolen i Oslo til å holde innlegg på et seminar om arbeidet deres (info kommer).
I tillegg kan vi by på urpremiere av Natasha Barretts “Altered States: Coastal Waters & A Forest of Their Own” et bestillingsverk for Nordic Voices-sekstetten. - En av flere konserter hvor publikum kan oppleve «3D immersive sound» hvor høyttalernes plassering gir en følelse av at lyden omslutter dem.
Ruth Wilhelmine Meyer kommer tilbake i år med ”WAYS of BREATH” - et utdrag fra “One Voice Orchestra” som er et helaftens musikkteaterverk under utvikling. Denne gang i samarbeid med Natasha Barrett/Electric Audio Unit.
Kristin Norderval presenterer "Something is Coming" et utdrag fra sin nye opera-i-utvikling “The Sailmaker ́s Wife” for stemme, slagverk og interaktiv elektronisk lyd. Sopran Silje Aker Johnsen og baryton Halvor Melien er vokalsolister, akkompagnert av Sigrun Rogstad Gomnæs og Rob Waring på slagverk.
Idin Mofakham presenterer “Deylamān - for voice and electronics”, et microtonal verk for mezzo-sopran Siv Misund med live electronics.
Trina Colemans sang “I Dream a World”, en tonesetting av Langston Hughes berømte dikt, blir også fremført av Siv Misund.
Tejaswinee Kelkar og Çağrı Erdem med “Two Body Problem” gir innblikk i nyskapninger innen teknologi og fjernkontrollert live audioprosessering.
Visobel Black og Martyna Kosecka søker dekket og skjulte lyder og uttrykk i “Obscurus” for fiolin, synth og stemmer.
Voxlab inviterer til en utvidet versjon av Ann-Helen Schjølbergs verk “Urge Displacement” – en stedsspesifikk musikalsk byvandring som fikk meget god kritikk og respons på VårFEST’ 2020. Arrangementet ender med en slippkonsert hvor Ann-Helen Schjølberg presenterer nyinnspilt musikk inspirert av stykket.
VELKOMMEN TIL Å FEIRE UTFORSKENDE VOKALMUSIKK SAMMEN MED OSS.
Hilsen styret i VoxLAB
PROGRAM:
24. august: The Extended Voice - Stemmer & Multikanal Lyd
Marmorsalen, Sentralen, kl. 19:00
25. august: The Extended Place - Urge Displacement
Stedsspesifikk musikalsk byvandring
Grunnerløkka og MIR, kl. 18:00
Urge Dispacement slippkonsert
MIR kl.19:30
26. august: The Extended Story
Kammermusikk for stemmer, instrumenter og elektronisk lyd Langhuset, SALT, kl.19:30
**VoxLAB følger nøye med på smitterestriksjoner i form av publikumsbegrensning og andre tiltak.
Billetter kjøpes på forhånd på nett
Støttet av:
scroll for program
THE EXTENDED VOICE
- Stemmer & Multikanal Lyd
Sentralen, Marmorsalen
Øvre Slottsgate 3, 0157 Oslo
Kl. 19:00 - 21:00 (med pause)
Artistene på kveldens program utforsker de mange mulighetene for endrede vokale uttrykk. Ved å utvide den menneskelige stemmen gjennom elektronisk prosessering i sanntid og flerkanals lyddiffusjon, skaper de soniske avatarer og vokalsimulacra for å utforske rom, tid og materie.
Vi er spesielt glade for å kunne presentere et norsk publikum for den anerkjente utøveren og komponisten Franziska Baumann (Sveits).
Programmet er kuratert i samarbeid med EAU - Electric Audio Unit.
EAU (Electric Audio Unit) er et norsk ensemble bestående av komponistene Anders Vinjar, Natasha Barrett og Anders Tveit. EAU jobber med formidling av elektroakustisk musikk, med spesielt fokus på flerkanalsverk, 3D-lyd og immersive lytteopplevelser. EAU produserer konserter, bestiller nye verk av norske og internasjonale komponister, og arrangerer workshops.
URPREMIERE:
ALTERED STATES I: COASTAL WATERS
ALTERED STATES II: A FOREST OF THEIR OWN
- NATASHA BARRETT & NORDIC VOICES
Natasha Barrett: Komponist / live spatialisering / EAU samarbeidspartner
Nordic Voices: Tone Elisabeth Braaten, Ingrid Hanken, Ebba Rydh, Per Kristian Amundrød, Frank Havrøy, Rolf Magne Asser Varighet: 17 min
URPREMIERE
«Altered States I: Coastal Waters»
«Altered States II: A Forest of Their Own»
«Altered States» er en samling verker som uttrykker naturen som forsvarer seg mot menneskelige forstyrrelser, og finner en ny tilstand i 'omhumaniseringen' av den akustiske og elektroniske stemmen. «Altered States I: Coastal Waters» hentyder til forbindelsen mellom de stadig varmere havene og naturlige og inntrengende sjødyrarter. «Altered States II: A Forest of Their Own» beveger seg mellom uttrykk om tryggheten man finner i skogen som et hjem og skogen som et sted med destruktive krefter.
'Altered States' er komponert for og bestilt av vokalensemblet Nordic Voices med støtte fra Norsk kulturråd.
Bio:
Natasha Barrett:
Komponisten Natasha Barrett spesialiserer seg på akusmatisk og live elektroakustisk musikk, lyd- og multimedia installasjoner, og interaktiv teknologi. Den romlige delen er spesielt viktig for hennes tilnærming til komposisjon og siden 2000 har hun utviklet nye teknikker som benytter 3D-lyd. Mange av verkene hennes inkludere utøvere, visuelle kunstnere, arkitekter og vitenskapsfolk, og hun har vunnet en rekke internasjonale priser, inkludert Nordisk råds musikkpris. www.natashabarrett
Nordic Voices:
Kunstnerisk kreativitet, allsidighet, teknisk presisjon - disse er de viktigste ingrediensene i den perfekte oppskriften på et scenekunstensemble. En annen aspekt er den ubeskrivelige del som vi pleier å kalle publikumsappell, som gjør bildet komplett. Dette er nettopp elementene som utgjør Nordic Voices, en a cappella gruppe med seks stemmer. De er ettertraktet ikke bare i Norge, men også i Japan, Canada, Bolivia og USA. www.nordicvoices.no
"WAYS of BREATH"
- RUTH WILHEMINE MEYER & ELECTRIC AUDIO UNIT
Ruth Wilhemine Meyer: Komponist/Vokal utøver Varighet: 12 min
Natasha Barrett: Live Spatialisering/EAU sammarbeidspartner
En viktig del av det vokalkunstneriske prosjektet til Ruth Wilhelmine Meyer er å utforske klangens egen fortelling. I kveldens verk vil hun utforske mulige fortellinger i hvit støy som inneholder elementer fra både pust, vind og ånd- alle grunnelementer i levende eksistens. Verket har fått aktualitet gjennom siste års felles erfaringer i verden, hvor menneskene har blitt forhindret fra å puste fritt når de har møttes. Hva gjør det med kroppene våre, hva gjør det med kommunikasjonen mellom oss, og med hvordan vi tenker.
Kveldens verk er et ledd i utviklingen av ONE VOICE ORCHESTRA PROJECT hvor Ruth Wilhelmine Meyers særegne multivokale klangverden blir orkestrert og går i dialog med elektronikk og romlig spatialisering av lyden uten å endre den akustiske stemmens karakter. Kort sagt et orkestralt verk for én stemme. Elektronikken viderefører altså den akustiske stemmens klanglighet.
Ruth Wilhelmine skaper ONE VOICE ORCHESTRA PROJECT sammen med lydkunstner og medkomponist Julian Skar. Grunnelementer av WAYS of BREATH skal også anvendes i stykket ÅNDSMUSIKK som en del av musikeren og performancekunstneren Liv Kristin Holmbergs pågående arbeid: KUNSTLITURGIEN. http://livkristinholmberg.no
På framføring av kveldens verk til årets VoxLABs Vårfest 2021 samarbeider Ruth med EAU komponisten Natasha Barrett (EAU) som vil foreta romlig spatialisering av musikken i sann-tid. Det er første gang Natasha og Ruth Wilhelmine jobber sammen.
Bio:
Ruth Wilhelmine Meyer er en særegen komponist og stemmekunstner som har fordypet seg i ulike vokalklanglige uttrykk. Hun er inspirert av etniske vokalklanger, klassisk vokaltradisjon, norsk folkemusikk og utvidete stemmeuttrykk fra avantgardetradisjonen samt ulike mulige stemmetekniske mutasjoner av disse. Hun har utviklet et klanglig vokalt uttrykk med et stemmeomfang på mer enn 7 oktaver. Hennes polyvokale uttrykksregister gjør henne ettertraktet til skaping av film- og scenemusikk og som konsertsanger over hele verden og hun samarbeider med musikere og komponister fra svært ulike musikksjangre. Hun vant Edvardprisen i 2019 i kategorien UTFORDRER for produksjonen KLANGBIOTOPER. Hennes bestillingsverk til Telemarkfestivalen i 2019, HAUGEBONDEN, fikk strålende kritikker. www.wilhelmine.no
FESTIVALENS INTERNASJONALE GJESTEARTISTER:
"VOCAL SPACE LINES" - ALEX NOWITZ (TYSKLAND)
(for stemme, strofonion og fire høyttalere)
Alex Nowitz: tale- og geststyrt live-elektronikk (strofonion) Varighet: 30 min
Verket Vocal Space Lines ble inspirert av Bauhaus-kunstneren Oscar Schlemmer, som fokuserte på å øke utøverens bevisstheten rundt romfølelse og lek. Ved å bruke trådløs og geststyrt live-elektronikk, og ved hjelp av en spesialbygd strofonion utviklet på STEIM i Amsterdam, kan komponisten/performance artisten bevege seg fritt. Komponisten skriver: ”Jeg vil utydeliggjøre skillelinjene mellom kunstdisipliner, slik at utøveren kan bli en lyddanser som strekker seg mot å gjøre lyden visuell og forståelig. På denne måten lager jeg lydskulpturer som kan måle de romlige dimensjonene ved hjelp av vokallyder og deres manipulerte kopier.” Vocal Space Lines hadde premiere på Kunstakademiet i Berlin 18. januar 2019, bestilt av festivalen ‘100 Years of Bauhaus’.
Bio:
Komponisten Alex Nowitz (PhD) har laget verk for opera og musikkteater, dans og taleteater, vokal- og kammermusikk, orkesterminiatyrer og elektroakustisk musikk. Han er også sanger (tenor/countertenor), plystrer og vokal performance artist som presenterer et stort utvalg av utvidede vokalteknikker. Nowitz utvider feltet for vokal performancekunst og bruker tilpasset og geststyrt live-elektronikk, for eksempel strofonion og stimmflieger [voice kite]. På ISCM (International Society for Contemporary Music) i 2009 vant Nowitz førsteprisen for komposisjonen ‘Minotaurus’ med stemme og live-elektronikk med stimmfliegeren. Nowitz har hatt flere kunstnerstipendstillinger, inkludert ved Cité Internationale des Arts i Paris i 2014, ved Cultural Foundation Schloss Wiepersdorf i 2020, og et kommende opphold i Villa Aurora i Los Angeles. I 2019 fikk Nowitz doktorgrad i utøvende og formidlet praksis med spesialisering i opera fra Stockholms Konstnärliga Högskola. www.nowitz.de
"GRAVITY PLEASURES" - FRANZISKA BAUMANN (Sveits)
(For stemme og geststyrt live elektronikk)
Franziska Baumann: Varighet: 40min
stemme og gest-styrt live elektronikk
"Gravity Pleasures" ser forbi de fysiske ytterkantene av stemmen og leker med tyngdekraften i våre lyttevaner. Scenen og det lyttende rommet smelter sammen til et imaginært vokal-landskap. Lytterne sitter i midten av rommet, og i midten av lydene der sangeren Franziska Baumann fremfører med gestikk-kontrollert live elektronikk. Feltopptak og stemmeopptak er grunnlaget for lydmaterialet, og den vokale kartografien er basert på funnede temaer. Dette resulterer i en musikalsk struktur som er iscenesatt på stedet med vokal-orkestrering og vokal-performance.
Bio:
Franziska Baumann er en internasjonalt anerkjent vokalist-utøver-komponist.
Hun jobber i mange forskjellige felt som inkluderer fri improvisasjon, akustisk vokal performance, performance art med live elektronikk, lydinstallasjoner og interdisiplinært arbeid. Med hennes fire-oktav stemme utforsker hun den menneskelige stemmen som et flerlagsinstrument som ekspanderer tradisjonelle grenser og lager verk kryssningen mellom stemme og gestikk, rom og live-elektronikk, i et forsøk på å oppdage og veve sammen nye perspektiver.
Franziskas sjangeroverskridende tilnæring til musikk tillater henne å arbeid med musikere fra forskjellige bakgrunner. Hun har turnert Europa, USA, Canada, Sør Africa, Sør Korea, Australia og New Zealand. Som en pionér for digitale liveteknikker, jobber hun med å prosessere stemmen i sanntid ved å bruke en skreddersydd sensor-hanske og Ableton Live og JunXion-programvaren på en MacBook Pro. Dette gjør slik at hun kan kontrollere stemmen, lyden og de romlige artikulasjonene med fysiske bevegelser i sanntid.
Franziska har publisert i forskningsprosjekter som "Interfaces in Live Performances", "Voice as a Musical Performative Phenomenon” og “Potentials of the Musical in a Linguistic Context". Hennes arbeid har blitt referert til i mange publikasjoner, og er godt dokumentert på CD, DVD og på nett. www.franziskabaumann.ch/de
THE EXTENDED PLACE - URGE DISPLACEMENT
- ANN-HELEN SCHJØLBERG
STEDSSPESIFIKK MUSIKALSK BYVANDRING
kl. 18:00 - 20:00
Begrenset antall billetter! Oppmøte på MIR kl.18:00
Utøvere:Ann-Helen Schjølberg (kunstnerisk leder), Oda Aunan, Sacha Slengesol Balgobin, Øivind Olsen/Chaotic Morphs, Marita Vangen Bratteteig, Hilde Hannah Buvik, Øystein Elle, Sander Eriksen Nordahl.
Urge Displacement er et stedsspesifikt og delvis omsluttende musikkdramatisk verk, basert på biografisk materiale og komposisjonen "Solar Domestic" av Ann-Helen Schjølberg, laget til VoxLABs Solsnukonsert desember 2019. Forestillingen ble først satt opp under VårFEST 2020, og blir satt opp igjen med en utvidet versjon i år.
Forestillingen foregår på tre steder: en leilighet, en hemmelig kjeller og konsertstedet MIR. Materialet er gjendiktet til ulike vokale uttrykk som slampoesi, opera og monologer, og arrangementet ender med en konsert.
Man kan kjøpe billett til hele forestillingen inkludert konsert (begrenset antall) eller bare til konserten på MIR. (se under). Det er korte avstander å gå og det er ingen direkte publikumsdeltakelse.
Forestillingen utforsker begrepet rom, både direkte knyttet til scenerom og byrom, og i mer overførte betydninger som handlingsrom. Det handler om utsikt, en balkongdør som ikke kan åpnes, og om mulige utfall og forfall. Kan alt repareres, og handler alt bare om innstilling? Og om man ikke eier leiligheten sin, eier man likevel litt av byen sin?
Stykket er produsert av VoxLAB og Ann-Helen Schjølberg.
Bio:
Ann-Helen Schjølberg er sanger, komponist og scenekunstner med forkjærlighet for hybride scenekunstformer hvor musikk er en viktig bestanddel og eksperimentelle vokale uttrykk. Ann-Helen har blant annet skrevet og medvirket i Tinderdialogene, en serie cabaretforestillinger basert på innsamlede chatdialoger fra Tinder.
https://vimeo.com/user71780445
Marita Vangen Bratteteig er ein songar som bur i Lærdal på botnen av høge fjell som skygger for sola. Ho syng og skriv songar og tekst for Kabaret Makaber som slapp si debutplate på Apollon Records i 2017. https://www.youtube.com/watch?v=43wMuY5OzhY
Øystein Elle is an associate professor at Østfold University College, is a multidisciplinary artist, singer, composer and theatre creator. Elle made his art based doctoral sissertation with the project "Capto Musicae - Creating sonic and musical Theatre in a Contemporary Artistic Context" in 2017. Elle is a classically trained countertenor with a further specialization in extended vocal techniques. His research and performance spans, baroque, dadaism, western avant-garde traditions and intercultural and transdisciplinary projects. He has toured over 30 theatre productions to Europe, Asia and the Americas. In addition to his performances for an adult audience he has for the past 12 years been active as a creator, performer and researcher in art experiences and performances for the youngest children's audience, on which he recently co-edited a research anthology. www.captomusicae.blog
Oda Aunan er skuespiller med bachelor fra WAAPA Australia og master fra Kunsthøgskolen i Oslo. Hun har nylig medvirket i Etasje 3, 7 - et samarbeid mellom deWangen produksjoner og SPKRBOX. Hun har også medvirket i Feilvare, et stedsspesifikk stykke av Liavaag/Lindberg, og vandreteatret Naboen, skapt sammen med Line Starheimsæter. Oda har de siste årene også skrevet og opptrådt med slampoesi, og er en del av SLAM!kollektivet. Hun ble Oslomester i slam 2019.
Øivind Olsen driver med eksperimentell musikk, mest kjent som Chaotic Morphs. Bygger og spiller for det meste på egenbygde synthesizere. Spiller improvisert live og har gitt ut en utgivelse som Chaotic Morphs og to utgivelser med Olsen/Friberg Duo samt noen digitale utgivelser/radiospillinger og framføringer internasjonalt. Drev konsertserien LIlleLyd på LilleKampen Kafe i Oslo for musikk av den mer odde typen mellom 2017 og 2019.
https://soundcloud.com/chaotic-morphs
Hilde Hannah Buvik er skuespiller og dramatiker bosatt i Oslo. Hun har for tiden sin nye monologforestilling «Den blå genseren» under utvikling, hvor hun har hatt flere arbeidsvisninger på Vega scene. Hun hadde i 2019-2020 arbeidsstipend hvor hun skrev teater om det å være syk og hvordan vi ser på sykdom og lyte. Hun er også veileder i Tekstlab og mentor for MA studenter ved scenekunstutdaningen på Høyskolen i Fredrikstad.
https://www.tekstlab.com/dramatikkens-hus-hilde-hannah
Sacha Slengesol Balgobin er skapende skuespiller utdannet fra Westerdals Oslo Act, med erfaring fra teater, film og TV. Hun har blant annet medvirket i BAAL på Grusomhetens teater, og i kortfilmen TAPE som vant “Next Nordic Generation” under Haugesund filmfestival 2020. Hun er også aktuell med å publisere sin første scenetekst i “Antologien 2021” for Unge Viken Teater, og sin første tekst for radioteater, som har premiere i juni 2021 for Vega Scene.
Sander Eriksen Nordahl er musiker og låtskriver basert i Oslo. Utdannet ved Norges Musikkhøgskole innen jazz/improvisasjon. Hovedinstrument gitar. Med-grunnlegger av bandet Billy Meier og medvirkende i bandet til blant andre Harald Lassen og Daniela Reyes.
https://soundcloud.com/sandereriksennordahl
*
Urge Dispacement Slippkonsert
kl.19:30 - 20:00
Med: Ann-Helen Schjølberg, Jonas Barsten, Sander Nordahl, og pianist kommer.
UD Concert er egentlig en del av teaterstykket "Urge Displacement", som ender med
en slippkonsert på MIR. Det går også an å se bare konserten. Oppvarmingsband er Kabaret Makaber
THE EXTENDED STORY
- Kammermusikk for stemmer, instrumenter og elektronisk lyd
LANGHUSET, SALT ART & MUSIC
Langkaia 1, 0150 Oslo
KL.19:30 - 21:00
Kveldens konsert utforsker den utvidede historien; bruk av forskjellige vokale tradisjoner, klang og tekst for å formidle både implisitte og eksplisitte fortellinger og identiteter.
"I DREAM A WORLD" - TRINA COLEMAN
Trina Coleman: Komponist/piano Varighet: 4 min
Siv Misund: Mezzo-soprano
Langston Hughes: poet
I Dream a World er en ny tolkning av diktet fra 1941 av den ikoniske afroamerikanske dikteren Langston Hughes. Teksten er fremdeles ekstremt relevant og uttrykker en alvorlig lengsel etter å se en anerkjennelse av den dype verdigheten til hele menneskeheten.
Bio:
Trina Coleman:
Trina er en amerikansk komponist-utøver som begynte å dele egne sanger etter å møtt på uventede personlige prøvelser. Hun henter materiale fra sin klassiske skolering og multikulturelle bakgrunn når hun lager et progressivt soul-uttrykk som pulsere med et kraftfullt personlig narrativ. Hun har opptrådt på festivaler og konsertscener på USAs østkyst med bandet sitt Sojourne, før hun flyttet med familien til Oslo i 2016. Trina opptrådte på The Voice Norway i 2019 med hennes egen gjengivelse av "Ain't No Sunshine", og hun vil gjøre sin debut på Den Norske Operaen denne våren med Nordic Black Theatre sin produksjon av “After the Dream.”
Siv Misund:
Mezzosopran Siv har sin utdannelse fra Barratt Due Musikk institutt og Norges Musikk Høgskole og avsluttet våren 2007 sin master i utøvende klassisk sang. Sommeren 2010 var Siv en Ellen Kirby-Smith Rice Scholar ved Young Artist programmet CoOPERAtive i Princeton, New Jersey (USA), i 2011 var hun en av prisvinnerne ved KammerOper Schloss Rheinsberg (Tyskland) og høsten 2017 tok hun andreplass i The Robert Presley Memorial Verdi Prize i London. Siv jobber som frilans-operasanger i inn og utland og har mottatt strålende kritikker for flere av sine rolletolkninger, blant annet som Santuzza i Cavalleria Rusticana med RingsakerOperaen, Azucena i Il Trovatore med Winslow Hall Opera (England) og Eboli i Don Carlo med Fulham Opera (England). Sommeren 2019 debuterte hun som Amneris i OscarsborgOperaens produksjon av Aida i regi av Bentein Baardson og i 2020 var hun solist med KORK under Kirsten Flagstadfestivalens gallakonsert. Siv er også en aktiv Gospelsanger og var med å starte Traces Gospel Choir som har sunget med en rekke norske og internasjonale artister som Adam Douglas, Karpe, Jens Wendelboe, Trine Rein og Magnolia Jazz band.
OBSCURUS (2021) - VISOBEL BLACK & MARTYNA KOSECKA
For stemme, fiolin, synthesizer, electronics
Visobel Black: violin/voice
Martyna Kosecka: synthesizer/electronics/voice Varighet: 10 min
Latinske Obscurus betyr "ukjent eller vanskelig å skjelne", "(s)keu er å dekke, tåkelegge eller skjule". I dette unike lydprosjektet lar komponistene og utøverne Visobel Black & Martyna Kosecka seg fascinere av begrepet ‘skjult’ slik det representerer det som mangler, er fjernet eller mistet, som lyder, språk og følelser det er vanskelig å nå. De strekker seg mot publikum og deler et personlig landskap fylt med bruddstykker av minner og motiver fra deres egne liv. «Obscurus» er en musikalsk utforskning av gestene og bevegelsene kunstnerne bruker for å lage et språk som utvikler seg i møtet mellom deres personlighet og individuelle bevegelsesmønstre, former og linjer de improviserer frem.
Bio:
Martyna Kosecka er en polsk komponist, dirigent, utøver og forsker innen ny musikk, bosatt i Norge siden 2019. Hun studerte komposisjon og orkesterledelse ved musikkakademiene i Kraków og Katowice i Polen. Gjennom sin musikk, eksperimenterer hun med alternative former for stemming, mikrotonalitet, og elektroakustisk behandling av lyd. Med engasjement og nysgjerrighet, leker Kosecka med oppfattelser av tid og fokuserer på å hente ut klanglige kvaliteter fra hver individuelle lyd gjennom en mikroperspektivisk tilnærming. www.martynakosecka.com
Visobel Black er en australsk/britisk musiker og tverrfaglig artist med base i Oslo siden 2017. Hun er klassisk utdannet fra ung alder innen fiolin og vokal, har en Bachelor i komposisjon (Sydney Conservatorium, 2004) og en Mastergrad i musikk (WSU, 2006). Hun fremfører varierte kombinasjoner av lyd, komposisjon, tekst, tegning, maleri, tekstiler, interaktiv installasjon og nylig eksperimenter i videoprojeksjon. For tiden utforsker hun hvordan lyd og rom kan transformere og helbrede oss, og om gesten kan gjengjeldes. https://www.visobelblack.com
TWO BODY PROBLEM - TEJASWINEE KELKAR & CAGRI ERDEM
Tejaswinee Kelkar: vokal/computer
Çağrı Erdem: vokal/computer Varighet: 15 min
“Two Body Problem” er en performance med gestikkbasert kontrollere av Tejaswinee Kelkar og Çağrı Erdem. Gjennom live improvisasjoner med objekter gir forestillingen innblikk i nyskapninger innen teknologi og fjernkontrollert live audioprosessering. I duo-arbeidet med Kelkar bruker Erdem en Myo armbånd, som fanger opp bioelektriske muskelsignaler sammen med IMU-signaler for tredimensjonal bevegelsesfangst. Han bruker i tillegg en rekke maskinlærings- og lydsyntese-teknikker for å kartlegge dataene fra armbåndene til digitale effektenheter for å behandle Tejaswinees stemme.
Bio:
Tejaswinee Kelkar is a singer and a researcher. She lives in Oslo and works as a data analyst. She finished her PhD with the RITMO center of excellence at University of Oslo in November 2019. Her research interests are melodic cognition, motion-capture and musical-cultural analysis. Her research focus is on how aspects of melodic perception are illustrated through multimodality, and linguistic prosody. As a musician, her focus is on retelling traditional music from her experiences of migration, and mediated by machine. She is interested in understanding the use of the voice as a disembodied, and distorted object. She trained in north indian classical singing from a young age, and later, western classical composition. In addition to being a vocalist, she plays the harmonium and other instruments. http://tejaswinee.com/
Çağrı Erdem is an electroacoustic musician and researcher of musical human-machine interactions. His MSc focused on developing new musical interfaces to extract body movements in the form of biosignals. As a PhD fellow at RITMO Centre for Interdisciplinary Studies in Rhythm, Time and Motion, University of Oslo, he expands his research-creation on embodied cognitive approaches to developing and playing with artificial musical intelligence. Çağrı is also a co-founder and coordinator of A.I.D, an Istanbul-originated non-profit organisation dedicated to experimental audio-visual arts. http://cagrierdem.ne
DEYLAMAN - IDIN MOFAKHAM
For voice and electronics
Komponist: Idin Samimi Mofakham Varighet: 10 min
Mezzo-sopreno: Siv Misund
PhD stipendiat Idin Mofakham presenterer “Deylamān - for voice and electronics”, et microtonal verk for mezzo-sopran Siv Misund med live electronics. Idin Mofakham utforsker formants muligheter og deres forhold til tuning og klang, og vokaler i forhold til intonasjon. Den viktigste inspirasjonskilden for han er vokalrepertoaret til den tradisjonelle musikken i Iran. Faste medier vil fungere som droner, og den levende behandlingen vil bli brukt både til romliggjøring og manipulering av oppfatningen av temporalitet.
Komponisten beskriver verket slik: Deylamān er en musikalsk reise gjennom de mørkeste og samtidig gjennom de vakreste og mest glitrende minner fra barndommen min.
Bio:
Idin Samimi Mofakham:
Musikken til den iranske komponisten / utøveren, Idin Samimi Mofakham (* 1982), er dypt påvirket av den tradisjonelle og regionale musikken i hjemlandet. Siden 2015 har han utviklet han sitt eget musikalske språk basert på middelalderens persiske stemningsystemer, just intonation og psykoakustikk.
Idin er medstifter og kunstnerisk leder av Spectro Centre for New Music siden 2013, sammen med den polske komponisten og dirigenten Martyna Kosecka. Siden 2015 fungerer han som medstifter, styremedlem og seniorkurator for Teheran Contemporary Music Festival, den eneste internasjonale musikkfestivalen med fokus på samtids- og eksperimentell musikk i Iran. Siden 2019 har han vært kunststipendiat ved Norges musikkhøgskole, der han arbeider med persiske middelalders stemningsystemer og dets kreative bruk i komposisjon. www.idin-samimi.com
SOMETHING IS COMING - KRISTIN NORDERVAL
Utdrag fra "The Sailmaker's Wife" - opera i utvikling
“
Kristin Norderval: komponist/laptop Julian Crouch: Libretist
Silje Aker Johnsen : sopran Halvor F. Melien : bariton Sigrun Rogstad Gomnæs: slagverk Rob Waring: slagverk Varighet: 15 min
The Sailmaker’s Wife er en opera for fire vokalsolister, live-elektronikk og en perkusjonskvartett. Innledende utviklingsverksteder for The Sailmaker’s Wife ble støttet av et Discovery Grant fra 2019 fra Opera Grants for Female Composers-programmet i Opera America, muliggjort gjennom et generøst bidrag fra Virginia B. Toulmin Foundation. Utviklingen av det interaktive lydprosesseringssystemet støttes av et kunstnerisk stipendium ved Kunsthøgskolen i Oslo.
Synopsis:
En vintersdag kommer det et uvær. En fattig seilmaker redder en tranefugl som har viklet seg i fiskenettet hans. Når han kommer hjem oppdager han en mystisk kvinne som har søkt tilflukt hos han. Han ønsker kvinnen velkommen, og etter hvert gifter de seg. Det er vanskelige tider for seilmakeren, som ikke kan konkurrere med en fabrikk i nærheten som lager billige seil. Men kvinnen vever et magisk seil etter at hun har fått mannen til å love at han aldri vil se på henne mens hun arbeider. Detter er en kammeropera som utforsker skjebne, fristelse, grådighet, stolthet, svik og tap. Kristin Norderval og Julian Crouch (libretto) har skapt operaen The Sailmaker’s Wife der flere metaforer tas opp: menneskelige forhold til den naturlige verden, selvoppofrelse og selvskading, konsekvensene av å skjule eller avsløre autentiske sannheter og identiteter, og vår nåværende eksistensielle miljøkrise.
Bio:
Kristin Norderval er en komponist og klassisk sanger som utvikler nye verk for stemme og teknologi i kammermusikk, opera, installasjoner og performance. Nordervals arbeid som solist inkluderer opptredener sammen med The Philip Glass Ensemble, Netherlands Dance Theater, og the San Francisco Symphony. Hun har spilt inn mange verk som har blitt skrevet til henne. Hennes egne komposisjoner medvirker i BIS, Deep Listening, Everglade, Koch International, MSR Classics, Nendo Dango og Losen Records. The New Yorkers musikkritiker Alex Ross listet hennes solo CD - Aural Histories (post-ambient arias for voice and electronics) - på “Ten Notable Classical Music Recordings of 2012”. Norderval grunnla VoxLAB i 2014 som et møtepunkt og inkubator for ny vokalmusikk. Hun er per dags dato PhD-stipendiat ved Kunsthøgskolen i Oslo. www.kristinnorderval.org
Silje Aker Johnsen is educated at the Grieg Academy of Music in Bergen, Universität der Künste, Berlin, holds a master degree in classical singing from the Norwegian Academy of Music, Oslo, and a PhD from the Opera Academy at The Oslo National Academy of the Arts with the project “A search for an extended physical interpretation of contemporary vocal music and of opera”. In addition to baroque and classical vocal repertoire, she has a strong focus on contemporary music. Silje interpreted the role of Io in The Io Passion by Harrison Birtwistle with Berliner Kammeroper, and the female main part in A Gentle Spirit by John Tavener with the same company. She performed as a singer and performer at The National Theatre of Norway and has also worked as a dancer in the Polish Dance Theatre. She has also performed in dance music pieces such as A Thousand Rooms, with choreography by Gunhild Bjørnsgaard and music by Georges Aperghis at the Coda International Dance Festival, Oslo and at festivals in France. Silje has premiered numerous vocal pieces and guested at the Huddersfield Contemporary Music Festival, Die Donaueschinger Musiktage, Ultima Contemporary Music Festival and Bergen International Festival. Silje was granted the Norwegian Government Grants for Young Artists in 2011/2012. http://www.siljeakerjohnsen.no
Halvor F. Melien (baritone) is a Norwegian concert and opera singer, working in Europe. Halvor has worked with all Norwegian symphony orchestras and with ensembles such as BBC Philharmonic, Les Talens Lyriques, Concertgebouw Kamerorkest, Musica Saeculorum, Taverner Consort, Danish National Orchestra, Slovenian Philharmonic, Ho Chi Minh City Symphony Orchestra, Academia Montis Regalis, Oslo Sinfonietta, Trondheimsolistene, The Norwegian Chamber Orchestra, Barokkanerne and several others. Halvor has contributed to a number of CD recordings, including Kurt Weill’s Die Sieben Todsünden with Oslo Philharmonic Orchestra, John Frandsens Requiem with Danish National Orchestra and Knut Vaages Høgsongen. He has also worked extensively with new music, and has premiered pieces written for him by Ørjan Matre, Eivind Buene, Øyvind Mæland and others. https://www.halvorfestervollmelien.com
Sigrun Rogstad Gomnæs er medeier og fast medlem av slagverktrioen Pinquins. Hun er utdannet ved Norges musikkhøgskole med kandidatstudiet musikkpedagogikk og hovedfag kammermusikk/soloinstrument, avsluttet våren 2005. Deler av studiet ble gjennomført i København og Brüssel. Sigrun jobber i dag som utøvende musiker og pedagog i Oslo. Hun har stadig vikariater i orkestre som Den Norske Opera, Oslo Filharmonien og KORK, og er jevnlig engasjert i produksjoner med ulike samtidsmusikkensembler. (Oslo Sinfonietta, Ensemble Ernst, Asamisimasa.) I dag er Sigrun slagverklærer ved Foss VGS og ved Talentutviklings programmet (TUP) på NMH. Hun har tidligere undervist 6 år på musikkonservatoriet i Tromsø. I tillegg leder hun Torshovkorpset, et spesialkorps for barn og voksne med ulike læringsbehov.
Rob Waring har vært aktiv som vibrafonist, slagverker og komponist siden han kom til Norge fra New York i 1981. Han samarbeider med musikere og ensembler som representerer et bredt spekter av stilarter (jazz, klassisk, samtidsmusikk, folkemusikk). Han underviser ved Norges musikkhøgskole. Rob har hatt samarbeid med og gjort plateinnspillinger med bl. a. John Surman, Eyolf Dale, Espen Rud, David Friedman, Kjell Samkopf, Sisu slagverk trio, Søyr, Jon Eberson, Elin Rosseland, Mats Eilertsen, Misha Alperin, Lars Klevstrand, Tone Hulbækmo, Scheen Jazzorkester, Trondheim Jazzorkester, Stian Omenås Klangkammer og sin egen trio med Carl Morten Iversen og Frank Jakobsen. Som komponist har Rob arbeidet innenfor ulike stilretninger og skrevet for soloinstrumenter, kammer- og jazzensembler, kor, slagverk og elektroakustiske verker. Han har laget musikk til ballett, film, teater og radio og har hatt bestillingsoppdrag fra en lang rekke utøvere og ensembler.