VoxLAB VårFEST '20
Kjære publikum!
VoxLAB ønsker hjertelig velkommen til feiring av stemmen som instrument på årets festival VoxLAB VårFEST 2020 fra 25. til og med 28. august.
På grunn av koronaepidemien og smittevernhensyn, ser vi oss dessverre nødt til å utsette noen av de planlagte konsertene og workshops på festivalen på ubestemt tid. Dette gjelder festivalens hovedgjest, komponisten Franziska Baumann, samt fortelleroperaen Det Innerste Lyset av Kristin Bolstad og Tormod Fuglestad og Blind Date Impro. Vi ser fram til å vise dette ved en senere anledning.
Vi kan ønske velkommen til to helaftens programmer den 25. og 28. august på Sentralens Marmorsalen, og en guidet immersive performance den 27. august rundt på Grünerløkka i regi av Ann-Helen Schjølberg.
Festivalen åpner med seks solister: to anerkjente solister - Elin Rosseland og Evelina Petrova, to unge talenter - Christian Beharie og Bendik Sells, og to nyankomne på den norske musikkscenen - Trina Coleman og Tejaswinee Kelkar. De har stått fritt til å velge hvilket vokalverk de vil fremføre. Man vil kunne oppleve alt fra det akustiske til det elektroniske og sjangeroverskridende arbeid.
Siste kveld inviterer vi til Flerkanalsverk for stemmer hvor Kristin Norderval, Ruth Wilhelmine Meyer, Julian Skar, Anders Vinjar og Mariam Gviniashvili presenterer nye verk for stemme og multikanal høyttalersystem. Konserten er kuratert i samarbeid med EAU - Electric Audio Unit, som jobber med formidling av elektroakustisk musikk, med spesielt fokus på flerkanalsverk, 3D-lyd og immersive lytteopplevelser.
VELKOMMEN TIL Å FEIRE UTFORSKENDE VOKALMUSIKK SAMMEN MED OSS.
Hilsen ,
styret i VoxLAB
Program:
25. august: Festival Launch på Vinterhagen, Sentralen- kl.18:00 (Avlyst på grunn av korona)
Seks solier på Marmorsalen, Sentralen - kl.19:00
26. august: Foredrag og verksted med Franziska Baumann på Khio - kl.14:00
Det Innerste Lyset på St. Edmund’s Church-- kl.19:00 (Avlyst på grunn av korona)
27. august: Urge Displacement - MIR - kl.17:30
UD Concert & Blind Date Impro på MIR - kl.19:30 (Avlyst på grunn av korona)
28. august: Flerkanalsverk for stemmer: Extensio_01/Flying Blind/
Potential Music/UNITY på Sentralen - kl.19:00
Franziska Baumanns Gravity Pleasures på Sentralen - kl.20:00
(Avlyst på grunn av korona)
VoxLAB følger nøye med på smitterestriksjoner i form av publikumsbegrensning og andre tiltak. I tillegg tilbyr vi alle i publikum en maske ved inngangen. Billetter kjøpes på forhånd på nett.
Støttet av:
scroll for program
FESTIVAL LAUNCH - (Avlyst på grunn av korona)
Vinterhagen, Sentralen kl.18:00 - 18:45
Adresse: Øvre Slottsgate 3, 0157 Oslo
Vi ønsker alle velkommen til Sentralen før vi offisielt åpner VårFEST 2020.
VoxLABs styreleder Kristin Norderval sier noen ord om årets festival og presenterer programmet.
Det vil bli lett servering og anledning til å få informasjon om festivalen.
Etter dette beveger vi oss til Marmorsalen, og til den første konserten "Seks Solier"
Publikum er velkomne til å bli med på konserten, eller komme tilbake senere for å oppleve en av de andre konsertene.
SEKS SOLIER!
Marmorsalen, Sentralen kl.19:00 - 20:30
Adresse: Mariboes gate 8, 0183 Oslo
Pris: Ordinær: 200 NOK
Student\Honnør: 100 NOK
I anledning VårFEST 2020 har VoxLAB invitert seks vokalister/komponister til å opptre solo på Sentralen. De har stått fritt til å velge hvilket vokal-verk de vil fremføre, og hvordan de vil akkompagnere seg selv. Under denne kvelden vil man kunne få oppleve verk som spenner over akustisk og elektronisk musikk. Komponistene tar inspirasjon fra forskjellige sang tradisjoner og samtidig strekker grensene på uventede måter. Kom og opplev noen av Oslos mest spennende vokalister/komponister!
"MELODI" - BENDIK SELLS
I røttene av en melodi finner jeg skygger
En eksperimentell komposisjon for stemme og instrument.
"Jeg lytter også vanligvis og analyserer forskjellige eco-akustiske lydlandskap som et startpunkt for både komposisjon og improvisasjon. Denne komposisjonen vil være en aleatorisk utforskning i prosessen med å ivareta en melodi og å finne dens skygger."
Bio:
Bendik Sells (f.1991 i Trondheim) er en komponist og improvisatør som bor og jobber i Oslo. Han holder på med en master i Applied Music Theory ved Norges Musikkhøgskole, der han også har en grad i komposisjon. Bendik er sanger i Oslo14 og i improvisasjonstrioen “Tri”.
"BEHARIE" - CHRISTIAN BEHARIE
“Beharie” er den musikalske smeltedigelen til Christian Beharie. Med låter inspirerte av indiesoul og popsjangeren, eksperimenterer Christian Beharie alene på scenen ved bruk av vokaleffekter, looping og gitarspill.
Bio:
Med en oppvekst lydlagt av old school-klassikere, som The Fugees, Sting og Bob Marley, har tidløs og urban musikk satt sitt preg på den unge stemmens pop- og R&B-håndverk.
"SOUNDSCAPES" - ELIN ROSSELAND
Elementene i denne konserten vil være akustisk solo-stemme med elektronikk.
Bio:
Elin er en musiker, sanger og komponist som har vært aktiv siden 1984 da hun gikk ut av musikkakademiet i Oslo. Hun har jobbet med sine egne band såvel som forskjellige typer prosjekter også som solo-artist. Arbeidet hennes inkluderer etableringen av Oslo 14 Vocal ensemble i 2014 med 18 sangere som synger fri impro og bestillingsarbeid. Hennes nyeste plateslipp er satt til september 2020, og er et duo-samarbeid med Johannes Eick.
"KITCHEN AND INTERCOSTAL RACK" - TEJASWINEE KELKAR
Dette verket leker med idéen om å bruke hverdagslige objekter som høyttalere, og kroppen som dens egen høyttaler ved å forsterke brystkassen. Teksten til denne forestillingen lånes fra forskjellige musikalske stiler som Tejaswinee har studert. Verket leker med umusikalske vokal lyder som om de er melodier.
Bio:
Tejaswinee Kelkar er en sanger og forsker ved RITMO-senteret på Universitetet i Oslo. Hennes forskningsinteresser er melodisk kognisjon, motion-capture og musikk-kultur analyse. PhD’en hennes omhandler analysen av melodisk bevegelse, og mastergraden hennes er innen datavitenskap. Som vokalist har hun trent innen klassisk indisk musikk, vestlig klassisk komposisjon, og spiller harmonium i tillegg til andre instrumenter. Kunstnerisk sett er hun interessert i en ikke-kroppslig stemme og fysisk fordreining.
"IMAGINARY FOLKLORE" - EVELINA PETROVA
Evelina kommer til å fremføre et utdrag fra hennes nyeste album “Imaginary Folklore”. Det ble spilt inn i februar 2020 med perkusjonist Roberto Dani og den franske hornspilleren Arkady Shilkloper. Musikken består av teatrale og poetiske elementer slik som historiefortelling, sanger og danser tatt fra russiske, georgiske, og sjamanistiske tradisjoner. Dette er samtidig også inspirert av arbeid av Frank Zappa. Evelina jobber med det rituelle aspektet i folkemusikken, noe som hun mener kan naturlig forbindes med kontemporær og improvisasjonsmusikk.
Bio:
Evelina Petrova er komponist, trekkspill spiller, og sanger. Hun bruker mulighetene både i hennes egen stemme og trekkspillet på en fremragende måte, og bryter i tillegg med grensene til de tradisjonelle uttrykkene i begge. Trekkspillet i hennes hender blir noen ganger til et perkusjonsinstrument, og andre ganger til et rent utmerket teknisk trekkspill. Stemmen er hennes andre instrument: hun skriker, ler, jamrer, growler, bjeffer, og bruker sin kraftfulle pust. Selv om hun opptrer i sittende posisjon, så er hennes opptreden som en slags dans.
"BRIGHTER" - TRINA COLEMAN"
Ved å bruke et kringliggende ekko fra pianoet og kroppsperkusjon, vil Trina veve sammen hennes egne sanger med en publikumsinteraktiv improvisasjon.
Bio:
Trina Coleman er en amerikansk komponist-utøver som begynte å dele egne sanger etter å møtt på uventede personlige prøvelser. Hun henter materiale fra sin klassiske skolering og multikulturelle bakgrunn når hun lager et progressivt soul-uttrykk som pulsere med et kraftfullt personlig narrativ. Hun har opptrådt på festivaler og konsertscener på USAs østkyst med bandet sitt Sojourne, før hun flyttet med familien til Oslo i 2016. Trina opptrådte på The Voice Norway i 2019 med hennes egen gjengivelse av "Ain't No Sunshine", og hun vil gjøre sin debut på Den Norske Operaen denne våren med Nordic Black Theatre sin produksjon av “After the Dream.”
Del 1: Foredrag og presentasjon av Franziska Baumann om sitt arbeid - “Voice & Sensor Live Electronics”
I hennes forelesning vil Franziska Baumann diskutere sitt arbeid som komponist og vokalist som spesialiserer seg i gestikk-basert live elektronikk. Hennes forskningsinteresser inkluderer kryssningen mellom filosofi og performance i teknologimiljøer, og kroppens rolle i en tid med teknologiske endringer. Hun har komponert en stor andel arbeid hvor hun prosesserer stemmen, og spiller utdrag ved å bruke MacBook Pro med Steims software JunXion og Ableton Live software og gestikk-kontrollerte MIDI instrumenter.
Forelesning/performance/presentasjonen reflekterer relasjonene mellom en legemliggjort akustisk stemme og ulegemlig romlige stemmer ved gestisk kommunikasjon gjennom SensorGlove grensesnittet.
Grensesnittet mellom henne som sanger og det utøvende systemet er en del av det integrerte systemet som formidler kommunikasjonen.
Del 2 Verksted - Kontemporær vokalkunstpraksis & improvisasjon
Workshopen gir en mangefasettert innsikt i vokal improvisasjon og vokal performance: stemmeoppvarming, forskjellige sangteknikker og ekspandering av stemmespekteret (emosjoner, energetiske kvaliteter, fysikalitet, gestikk), og søken etter det spontane, den emosjonelle stemmen i et sofistikert, arkaisk eller hverdagslig uttrykk. Videre ser Franziska på utforskning av lyder, melodier, jodling, språk og prosess. Improvisasjonsteknikk står som basis for moduler og idéer for å lede gruppe-performancer for å kunne utforske og avdekke spektre av den menneskelig stemmen i en leken kontekst.
Om:
Franziska Baumann er en internasjonalt anerkjent vokalist-utøver-komponist. Hun jobber i mange forskjellige felt som inkluderer fri improvisasjon, akustisk vokal performance, vokal performance art med live elektronikk, lydinstallasjoner og interdisiplinært arbeid.
Les mer her
http://www.franziskabaumann.ch/de/
FOREDRAG OG VERKSTED MED FRANZISKA BAUMANN
på KHIO kl.14:00-18:00 (Avlyst på grunn av korona)
Program:
Del 1 (14:00 – 16:00): Foredrag og presentasjon av Franziska Baumann om sitt arbeid
Del 2 (16:00 – 18:00): Verksted
Sted: Kunsthøgskolen,Fossveien 24, 0551 Oslo
Pris: gratis
For å delta: Send en e-post til voxlab.vaarfest@gmail.com, med noen setninger om deg selv og hvorfor du vil være med.
DET INNERSTE LYSET
St. Edmunds kirke kl.19:00 - 20:00
(Avlyst på grunn av korona)
Adresse:Møllergata 30, 0179 Oslo
Billetter bestilles på: ticketco.no
Pris:
Ordinær: 200 NOK
Student\Honnør: 100 NOK
Utøvere:
Tormod Fuglestad, Kristin Bolstad
Hvem er du når du har ingenting?
Gjennom historien til Johannes av Korset
og reformasjonen i Spania rundt år 1500,
reflekterer forteller Tormod Fuglestad
og komponist/musiker Kristin Bolstad
over hvem vi er og hvordan vi lever våre liv.
Om kunstnerne:
Tormod Fuglestad er en historieforteller og forfatter som jobber med både historiske og personlige fortellinger. Han beskriver mennesker som komplekse vesener med et bredt spekter av handlinger og emosjoner. Denne historien er inspirert av at mennesket alltid er fri til å velge det gode, uansett situasjon.
Kristin Bolstad jobber som komponist, vokalist og improvisator. Hennes musikk er ofte konseptuell, med improvisasjon og leken karakter, eller inspirert av minimalisme med klynger og brede lydblokker. Kristin har skrevet for ensembler slik som Quatuor Bozzini, Alpaca Ensemble, Scenatet, Telemark Kammerorkester og Stemmeklang, med konserter på festivaler slik som Ultima, Borealis, Copenhagen Klang og Nordic Music Days.
URGE DISPLACEMENT
MIR kl. 18:00 - 20:00
Begrenset antall billetter! Oppmøte på MIR kl.18:00
Adresse:Mir,Markveien 61, 0550 Oslo
Pris: Ordinær: 220 NOK
Utøvere:
Ann-Helen Schjølberg (kunstnerisk leder), Oda Aunan, Sacha Slengesol Balgobin, Jonas Barsten, Marita Vangen Bratteteig, Hilde Hannah Buvik, Øystein Elle, Sander Nordahl, Øivind Olsen/Chaotic Morphs, Julie Falkevik Tungevåg.
Urge Displacement er et nyskrevet stedsspesifikt og delvis omsluttende musikkdramatisk verk, basert på biografisk materiale og komposisjonen "Solar Domestic" av Ann-Helen Schjølberg, som først ble framført under VoxLABs Solsnukonsert desember 2019.
Forestillingen foregår på tre steder: en leilighet i Deichmans gate, en hemmelig kjeller og konsertstedet MIR. Materialet er gjendiktet til ulike vokale uttrykk som slampoesi, opera og monologer, og arrangementet ender med en konsert.
Det er korte avstander å gå, all publikumsdeltakelse er frivillig, og det blir servert prosecco eller alkoholfritt alternativ.
Forestillingen utforsker begrepet rom, både direkte knyttet til scenerom og byrom, og i mer overførte betydninger som handlingsrom. Det handler om utsikt, en balkongdør som ikke kan åpnes, og om mulige utfall og forfall. Kan alt repareres, og handler alt bare om innstilling? Og om man ikke eier leiligheten sin, eier man likevel litt av byen sin?
Stykket er produsert av VoxLAB og Ann-Helen Schjølberg.
UD CONCERT & BLIND DATE IMPRO (After party)
MIR kl.19:30 - 22:00
(Avlyst på grunn av korona)
Adresse: Markveien 61, 0550 Oslo
Billetter bestilles på: ticketco.no
Pris: Ordinær: 250 NOK
Student\Honnør: 100 NOK
Velkommen til VoxLABs VårFEST After Party
med UD Concert & BLIND DATE IMPRO!
UD Concert er egentlig en del av teaterstykket
"Urge Displacement", som ender med
en minikonsert på MIR, men det går også an
å se bare konserten.
Med: Ann-Helen Schjølberg, Jonas Barsten,
Sander Nordahl, og Julie Falkevik Tungevåg.
Konserten holdes fra kl.19:30 - 20:00. Deretter tar vi en liten pause og kl.20:30 fortsetter vi med Blind Date Impro. De fleste av festivalens artister er samlet og klar til spontane musikalske møter. Publikum trekker navn og bestemmer hvem som skal i ilden, og om det er duo, trio eller kvartettformat.
Utøverne:
Kristin Bolstad (vok), Elin Rosseland (vok), Kristin Norderval (vok/piano), Ruth Wilhelmine Meyer (vok), Ann-Helen Schjølberg (vok), Evelina Petrova (vok/trekkspill), Bendik Sells (vok), Øystein Elle (vok), Tejaswinee Kelkar (vok), Øivind Olsen (analog synth), Christian Roger Beharie (vok, gitar, keyboards), Sander Nordahl (gitar), Julie Falkevik Tungevåg (keys).
Flerkanalsverk for stemmer :
EXTENSIO_01 - Ruth Wilhelmine /Julian Skar
FLYING BLIND - Kristin Norderval
POTENTIAL MUSIC - Anders Vinjar
UNITY - Mariam Gviniashvili
SENTRALEN KL.19:00 - 20:00
Adresse:Øvre Slottsgate 3, 0157 Oslo
Pris:
Ordinær: 200 NOK
Student\Honnør: 100 NOK
Ruth Wilhelmine Meyer og Julian Skar, Kristin Norderval, Anders Vinjar, og Mariam Gviniashvili presenterer verk for stemme og multikanal høyttalersystem. Programet er kuratert i samarbeid med EAU - Electric Audio Unit.
EAU (Electric Audio Unit) er et norsk ensemble bestående av komponistene Anders Vinjar, Natasha Barrett og Anders Tveit. EAU jobber med formidling av elektroakustisk musikk, med spesielt fokus på flerkanalsverk, 3D-lyd og immersive lytteopplevelser.
Ensemblet har siden oppstarten i 2009 fremført hundrevis av både eldre og nyskrevne elektroakustiske verk i Norge og Europa, samt holdt en rekke workshops og masterclasses. EAU produserer konserter, bestiller nye verk av norske og internasjonale komponister, og arrangerer workshops.
"Extensio_01"
Komponist:Ruth Wilhelmine Meyer Lyddesigner: Julian Skar
Verket er skapt for vokal solo med live elektronikk og avvikles i en surround høytalerrigg med 8 høyttalere av komponistene. Extensio_01 er basert på Ruth Wilhelmine Meyers særegne vokale klangverden og elektronikken viderefører den organiske stemmens klanglighet. Musikken er i all hovedsak skapt i sann tid.
Extensio_01 er første ledd i et langsiktig storformatverk: ONE VOICE ORCHESTRA
Bio:
Ruth Wilhelmine Meyer er en særegen komponist og stemmekunstner som er inspirert av etniske vokalklanger, klassisk vokaltradisjon, norsk folkemusikk og utvidete stemmeuttrykk fra avantgardetradisjonen samt ulike mulige stemmetekniske mutasjoner av disse. Hun har utviklet et klanglig vokalt uttrykk med et stemmeomfang på mer enn 6 oktaver. Hun vant Edvardprisen i 2019 i kategorien UTFORDRER for produksjonen KLANGBIOTOPER og skrev bestillingsverket HAUGEBONDEN til Telemarkfestivalen 2019. www.wilhelmine.no
Bio:
Julian Skar er komponist og musiker arbeider primært i skjæringspunktet mellom konsertmusikk, elektronisk musikk og musikkteater.
Han er huskomponist og Co-founder i det spellemannsvinnende ensemblet Ensemble neoN.
“Flying Blind” (2020) - Kristin Norderval
Dette arbeidet er for stemme og et multikanal lydsystem. Sangeren bruker en trådløs bevegelsessensor og en USB-mottaker for å kontrollere audio prosesseringen av stemmen uten hjelp fra et visuelt grensesnitt. Stykket leker med det liminale rommet mellom kontroll og mangelen på kontroll. Vokale lyder blir samplet i sanntid - ingenting er tatt opp på forhånd. Sangeren kontrollerer hva som er samplet og prosessert, men må også alltid respondere på de soniske overraskelsene som audio- prosesseringen lager. Dermed er ingen forestilling den samme.
Bio:
Kristin Norderval er en komponist og klassisk sanger som utvikler nye verk for stemme og teknologi i kammermusikk, opera, installasjoner og performance. Nordervals arbeid som solist inkluderer opptredener sammen med The Philip Glass Ensemble, Netherlands Dance Theater, og the San Francisco Symphony. Hun har spilt inn mange verk som har blitt skrevet til henne. Hennes egne komposisjoner medvirker i BIS, Deep Listening, Everglade, Koch International, MSR Classics, Nendo Dango og Losen Records. The New Yorkers musikkritiker Alex Ross listet hennes solo CD - Aural Histories (post-ambient arias for voice and electronics) - på “Ten Notable Classical Music Recordings of 2012”. Norderval grunnla VoxLAB i 2014 som et møtepunkt og inkubator for ny vokalmusikk. Hun er per dags dato PhD-stipendiat ved Kunsthøgskolen i Oslo.
"POTENTIAL MUSIC" (2000) - ANDERS VINJAR
for Mezzo Soprano og Live Elektronisk Video & Audio
Utøverne: Anders Vinjar og Ruth Wilhelmine Meyer (soloist)
“Potential Music” er et stykke om klassiske problemer relatert til menneskelig kommunikasjon og de forskjellige overgangene et kunststykke går gjennom i en kommunikasjons rekke: komponist - utøver - publikum. Live elektronikken er kontrollert av utøverens vokale og fysiske tilstedeværelse. Alt blir projisert tilbake på scenen, som handler som en flerlags polyfoni og tilbakevendende scenografi for utøveren å reagere på under forestillingen.Lyriske utdrag er hentet fra Beate Grimsruds romaner. De omhandler om å insistere på misforståelse, kompleksiteten av enkle ting, og behovet for det absurde i den daglige talen. “Potential Music” var bestilt av Hilde Torgersen med støtte fra Kulturrådet.
Bio:
Anders Vinjars fokus er elektroakustisk musikk og databasert komponering. Komposisjonene er kunstneriske undersøkelser av potensialet i avanserte IT-teknikker, hvert enkelt verk blir til gjennom utviklingsarbeid og spesialutviklede programmer. Vinjar er også aktiv som formidler, utøver og konsertarrangør, holder workshops og kurs i musikalsk programmering, databasert komposisjon og digital lydbehandling. Han samarbeider med et bredt spekter av kunstnere om programmering og spesialiserte IT-løsninger.
UNITY – for Vocal Ensemble and Electronics - Mariam Gviniashvili
Vokalister: Marika Schultze, Andrea Silvia Giordano, Evelina Petrova, Ruth Wilhelmine Meyer, Elise Macmillan, Kristin Bolstad, Kristin Norderval, Tejaswinee Kelkar
UNITY er et stykke for vokalensemble og flerkanalselektronikk. Ensemblet er plassert i et høyttalersystem på en slik måte at det danner et annet "meta-instrument" som kobles til høyttalerne både i polyfoni og romlighet.
Bio:
Mariam Gviniashvili er en Oslo-basert komponist og lydkunstner opprinnelig fra landet Georgia. Hennes nåværende fokus er på flerkanalselektronikk og å undersøke romslighetens rolle i komposisjonen. Hennes kunstneriske praksis strekker seg til audiovisuelle og interaktive lydkunstverk, live improvisasjon samt samarbeid med utøvere.
Festivalens gjesteartist: FRANZISKA BAUMANN
"GRAVITY PLEASURES" (Avlyst på grunn av korona)
- stemme og gestikk-kontrollert live elektronikk
SENTRALEN KL.20:00
Adresse:Øvre Slottsgate 3, 0157 Oslo
Billetter bestilles på: TBA
Pris:
Ordinær: 200 NOK
Student\Honnør: 100 NOK
"Gravity Pleasures" ser forbi de fysiske ytterkantene av stemmen og leker med tyngdekraften i våre lyttevaner. Scenen og det lyttende rommet smelter sammen til et imaginært vokal-landskap. Lytterne sitter i midten av rommet, og i midten av lydene der sangeren Franziska Baumann fremfører med gestikk-kontrollert live elektronikk. Feltopptak og stemmeopptak er grunnlaget for lydmaterialet, og den vokale kartografien er basert på funnede temaer. Dette resulterer i en musikalsk struktur som er iscenesatt på stedet med vokal-orkestrering og vokal-performance.
Franziska Baumann er en internasjonalt anerkjent vokalist-utøver-komponist.
Hun jobber i mange forskjellige felt som inkluderer fri improvisasjon, akustisk vokal performance, performance art med live elektronikk, lydinstallasjoner og interdisiplinært arbeid. Med hennes fire-oktav stemme utforsker hun den menneskelige stemmen som et flerlagsinstrument som ekspanderer tradisjonelle grenser og lager verk i kryssningen mellom stemme og gestikk, rom og live-elektronikk, i et forsøk på å oppdage og veve sammen nye perspektiver.
Franziskas sjangeroverskridende tilnæring til musikk tillater henne å arbeid med musikere fra forskjellige bakgrunner. Hun har turnert Europa, USA, Canada, Sør Africa, Sør Korea, Australia og New Zealand. Som en pionér for digitale liveteknikker, jobber hun med å prosessere stemmen i sanntid ved å bruke en skreddersydd sensor-hanske og Ableton Live og JunXion-programvaren på en MacBook Pro. Dette gjør slik at hun kan kontrollere stemmen, lyden og de romlige artikulasjonene med fysiske bevegelser i sanntid.
Franziska har publisert i forskningsprosjekter slik som "Interfaces in Live Performances", "Voice as a Musical Performative Phenomenon” og “Potentials of the Musical in a Linguistic Context". Hennes arbeid har blitt referert til i mange publikasjoner, og er godt dokumentert på CD, DVD og på nett.